Har du noen gang tenkt på hvordan hverdagen hadde vært uten et muntlig språk? Hvordan hadde du kommunisert med naboen? Ville det bare vært bikkja som hadde fortstått deg, og det på grunn av kroppsspråket? Hvordan hadde vi sagt "velkommen" til elevene dersom bokstavene hadde ligget helt tyste i en krukke?
I LK06 er det fem grunnleggende ferdigheter som står sentralt. Disse ferdighetene er:
1. Å kunne uttrykke seg muntlig
2. Å kunne lese
3. Å kunne skrive
4. Å kunne regne
5. Å kunne bruke digitale verktøy
Den ferdigheten jeg skal se nærmere på i dag, er nr.1: Å kunne uttrykke seg muntlig.
Å kunne uttrykke seg muntlig innebærer å ha muntlige ferdigheter, som bidrar til meningsskapende samtaler. Muntlige ferdigheter handler om å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. Mennesker har ulikt talespråk. Talespråkets forskjeller kommer av flere faktorer:
- Geolekt: Dette er det vi kaller dialekt. Talespråket ditt avhenger av hvilket geografisk område du kommer fra.
- Sosiolekt: Ulike varianter av samme dialekt, som avhenger av din status i samfunnet, kjønn og sosial tilhørighet. Sosiolekt viser seg å være mer gjeldende i store byer, enn på landet.
- Etnolekt: Talespråket er knyttet til en etnisk gruppe. Hvordan fremmedspråklige snakker norsk på sin egen måte. Et eksempel er kebabnorsken.
- Idiolekt: Din individuelle dialekt. Dine blandinger og kombinasjoner av slanguttrykk.
Ulike personer har ulike talespråk, men noe som er felles er den retoriske teorien. "Retorikk er kunsten å finne fram til, ordne, formulere huske og framføre det en har på hjertet slik at andre lytter og tar ordene til seg" ( Penne m.fl. 2011:70). Retorikken oppstod i Antikken, ca. 500 år f. Kr. På den tiden var evnen til å overbevise flertallet ved å ta i bruk talespråket var nøkkelen til makt. I dag brukes begrepet "retorikk" om påvirkning. Vi mennesker ønsker å påvirke medmennesker, barn og venninner til å være enige i vårt utsagn eller tankegang. For å få til dette ordlegger vi oss på best mulig måte og ønsker å finne fram til den beste måten å formidle budskapet vårt på.
Neste gang du skal overbevise noen og tenker på hvordan du skal få ordlagt deg på best mulig måte, husk på at fagordet for denne prosessen er retorikk. Snakk høyt og lavt, lite og mye, sakte og fort. Uansett, bruk retorikken :)
Foto: Privat
Kilder: Penne, Sylvi og Hertzberg, Frøydis. 2011. Muntlige tekster i klasserommet. Universitetsforlaget
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar